تماس تلفنی پیام در تلگرام

ISO 8124-1:2018



ISO 8124-1:2018

ایمنی اسباب بازی ها – قسمت۱: جنبه های ایمنی مربوط به خواص مکانیکی و فیزیکی




الزامات استاندارد ISO 8124-1:2018 برای تمام اسباب‌بازی‌ها بکار می‌رود، یعنی هر محصول یا ماده‌ای که برای استفاده در بازی توسط کودکان زیر ۱۴ سال طراحی شده‌است.

 
الزامات این سند، معیارهای قابل قبول برای ویژگی های ساختاری اسباب بازی ها مانند شکل، اندازه، برجسته ، فاصله (قطعات کوچک، نقاط تیز و لبه های تیز) و همچنین معیارهای قابل قبول برای ویژگی های خاص برای انواع خاصی اسباب بازی (به عنوان مثال، حداکثر مقدار انرژی جنبشی برای پرتابه های غیر انعطاف پذیر و حداقل زوایای نوک برای برخی اسباب بازی های سواری خاص می باشد. 


ISO 8124-1: 2018 الزامات و روش های آزمون برای اسباب بازی های مورد استفاده برای کودکان در گروه های سنی مختلف از زمان تولد تا ۱۴ سال را مشخص می کند. الزامات مطابق با گروه سنی است که یک اسباب بازی خاص در نظر گرفته شده است متفاوت است.  الزامات برای یک گروه سنی خاص نشان دهنده ماهیت خطرات و توانایی های ذهنی و جسمی مورد انتظار یک کودک برای مقابله با آنها است.



ISO 8124-1: 2018 همچنین مستلزم آن است که هشدارهای مناسب و یا دستورالعمل برای استفاده در اسباب بازی های خاص و یا بسته بندی آنها داده شود. با توجه به مشکلات زبان شناختی که ممکن است در کشورهای مختلف اتفاق بیفتد، متن این هشدارها و دستورالعمل ها مشخص نشده اما به عنوان اطلاعات کلی در ضمیمه ب مطرح شده است. لازم به ذکر است که در بسیاری از کشورها با توجه به این نشانه ها، الزامات قانونی مختلف وجود دارد.


این استاندارد ادعا نمی کند که همه ی خطرات احتمالی اسباب بازی خاص در طبقه بندی اسباب بازی ها را شامل شود. به جز الزامات نشانه گذاری که نشان دهنده خطرات عملکردی و محدوده سنی است که اسباب بازی در نظر گرفته شده است، این سند برای الزامات خاصی از اسباب بازی هایی که نشان دهنده خطر ذاتی و شناخته شده ای است که به طور جدی در عملکرد اسباب بازی مطرح می شود، الزامی ندارد.


به جز الزامات نشانه گذاری که نشان دهنده خطرات عملکردی و محدوده سنی است که اسباب بازی در نظر گرفته شده است، این سند برای الزامات خاصی از اسباب بازی هایی که نشان دهنده خطر ذاتی و شناخته شده ای است که به طور جدی در عملکرد اسباب بازی مطرح می شود، الزامی ندارد.


مثال ۱: مثالی از این خطر، نقطه تيز لازم براي عملكرد  صحیح سوزن است. خطری است که خریدار یک جعبه خیاطی اسباب‌بازی به خوبی درک می‌کند و خطر  نقطه تیز به کاربر به عنوان بخشی از فرآیند آموزش  و یادگیری برای دوختن و همچنین با استفاده از برچسب هشدار دهنده بر روی بسته‌بندی  انتقال داده می‌شود.


مثال ۲: به عنوان یک مثال دیگر، اسکوتر اسباب بازی دارای ویژگی های ذاتی و شناخته شده مرتبط با استفاده از آن است (برای مثال بی ثباتی در هنگام استفاده، به ویژه در هنگام یادگیری). خطرات احتمالی مربوط به ویژگی های ساختاری آن (لبه های تیز، خطرات و غیره) با رعایت الزامات این سند حداقل می شود.


منبع: سایت ایزو    https://www.iso.org/standard/74477.html           گردآوری و ترجمه: الهه تقی زاده بهجتی 





ISO 8124-1:2018





دور نگه داشتن کودکان از خطرات موضوعی است که همیشه ایزو در تدوین استانداردهای بین المللی برای ایمنی اسباب بازی ها به ان توجه دارد. 


برای بازی، اسباب بازی های کودکان با خطرات احتمالی پنهان، از لبه های تیز به سیم یا قطعات کوچک، به نام چند، فراوان است. اسلحه فروتن می تواند صدمه بزند اگر به درستی طراحی و تولید نگردد. نسخه جدیدی از استاندارد ایمنی اسباب بازی های شناخته شده ISO که اخیرا منتشر شده است، برای اطمینان از امنیت آن در ابتدا در جهان همیشه تغییر می کند.



اسباب بازی های کودکان از خطرات پنهانی زیادی از جمله لبه های تیز ، سیم و یا قطعات کوچک برخوردارند . 

اسباب بازی های ساده نیز اگر به درستی طراحی یا ساخته نشوند می توانند صدمات بزرگی ایجاد کنند. نسخه جدیدی از استاندارد ایمنی اسباب بازی توسط ایزو منتشر شده است  تا اطمینان حاصل شود که حفظ ایمنی در جهان همواره در حال تغییر است.


ایزو 8124-1، ایمنی اسباب بازی ها :


قسمت۱: جنبه های ایمنی مربوط به ویژگی های مکانیکی و فیزیکی، نیازهای مورد نیاز و روش های آزمون برای اسباب بازی های مورد استفاده برای کودکان زیر ۱۴ سال را تعیین می کند و طول عمر مناسب اسباب بازی را پوشش می دهد.


 این استاندارد معیارهای  قابل قبول برای ویژگی های ساختاری اسباب بازی ها مانند شکل، اندازه و خطوط برجسته، و همچنین جنبه های خاصی برای اسباب بازی های خاص مانند نوک زاویه برای اسباب بازی های سواری را مشخص می کند. همچنین شامل هشدارها و دستورالعمل های مناسب برای استفاده می باشد.


کریستین وتربرگ، رئیس کمیته فنی که این مجموعه را توسعه می دهد، گفت: این استاندارد۱۵۰ صفحه ای، طیف گسترده ای از خطرات بالقوه را شامل می شود، از جمله نقاط تیز، قطعات کوچک و حداکثر مقادیر انرژی جنبشی برای اسباب بازی های پرتابشی مانند موشک ها ، و تاثیر زیادی در سراسر جهان دارد .


او گفت: ایزو 8124 در حال حاضر نقش مهمی در تأثیرگذاری بر الزامات ایمنی اسباب بازی در بسیاری از کشورها ایفا می کند، بنابراین مهم است که آن را تا حد ممکن به روز نگه داشته شود.


آخرین نسخه شامل تعاریف به روز شده و الزامات هشدار دهنده، مشخصات تجدید نظر مربوط به طیف وسیعی از مواد و قطعات، مانند طناب و تسمه و اضافه کردن موارد جدید مانند توپ یو یو است.


ISO 8124-1 یکی از طولانی ترین و دقیق ترین استانداردهای ISO می باشد. استانداردهای دیگر در این سری شامل قسمت ۲ بر روی اشتعال پذیری و قسمت ۴ برای  تاب ،  سرسره و اسباب بازی های مشابه است.


سایت ایزو: https://www.iso.org/news/ref2279.html              گردآوری و ترجمه :الهه تقی زاده بهجتی 






گواهینامه های بین المللی ایزو

CB های مورد تایید اداره استاندارد 

اخذ نشان استاندارد ملی ایران

شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو

مراحل اخذ گواهینامه ایزو

دسترسي سريع

برخي از مشتريان ما


اعتبارنامه / مشارکت

telegram

پشتیبانی تلگرام