تماس تلفنی پیام در تلگرام

ایزو45001



 سسیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی 




این استاندارد مجموعه ای از مقررات است كه شركت ها با رعایت آن ها به مدیریت مسائل مربوط به ایمنی و بهداشت كاری و مسائل مربوط به خطرات شغلی محیط خود می پردازند. 

خروجی اصلی این نظام مدیریت مجموعه ای از رویه ها وروش هاست كه به شركت ها امكان می دهند، مخاطرات بهداشتی و ایمنی در محیط كار خود را شناسایی كنند، تخفیف دهند و از بروز آنها جلوگیری نمایند.
 
این استاندارد نیز در سال 2018 پس از تغییر ورژن ایزو 9001 تغییر ورژن یافت و شامل 10 بند شد.


تفاوت استاندارد ISO 45001 و OHSAS 18001:

این تفاوت ها بیشتر در نگاه و تمرکز استاندارد ISO 45001  بر روی ماهیت عملکردی سازمان بوده که نقش و مسئولیت رهبری و مدیریت ارشد سازمان را پر رنگ تر می کند.

دراین استاندارد جدید سازمان باید نگاه فراتری نسبت به مسائل مربوط به ایمنی و بهداشت سازمان خود داشته و مسئولیت آنچه جامعه از آن انتظار دارد را نیز به عهده بگیرد .

سازمان ها باید در قبال تامین کنندگان و پیمانکاران خود نیز به همین نحو فکر کرده و توجه داشته باشند امضاء یک قرار داد به منزله صلب مسئولیت سازمان نسبت به آنچه پیمانکاران و یا تامین کنندگان انجام می دهند نیست.

به عنوان مثال : تامین کنندگان و پیمانکاران باید مسئولیت تاثیر فعالیتهایشان بر همسایگانی که در محیط پیرامونیشان وجود دارند را نیز بپذیرند. که این خود از تمرکز بر کارمندان داخلی سازمان بسیار وسیعتر است.


مزایای استفاده از استاندارد ISO 45001 :

سالانه نزدیک به 3/2 میلیون نفر  در سراسر دنیا به علت حوادث و یا بیماریهای مرتبط با شغل کشته می شوند . لذا استقرار موثر و قوی این استاندارد ها  ریسک بروز خطرات را کاهش  و در نتیجه حوادث و بیماریهای مرتبط با شغل را کاهش می دهد.

همچنین علاوه بر کاهش هزینه های مرتبط با بیمه ، و یا دیه ها در این خصوص برای سازمانها ، به علت توجه به نیازها و احتیاجات افراد ، فرهنگ سازمانی مثبتی در سازمان ایجاد می شود.




 
ISO 45001 پنج مرحله اقدام

تصویب ایزو 45001 نقطه عطفی برای سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای (OHSMS) است. با استانداردی که در حال حاضر منتشر شده، سازمان ها ساختارهایی را ایجاد می کنند که در آنها می توانند برای جلوگیری از آسیب، بیماری و تلفات در محل کار تلاش کنند.

در این زمان تغییر برای جامعه استانداردها، متخصصان OSH ممکن است از خود بپرسند «چه کارهایی را باید انجام دهم؟» مراحل زیر مشخص کردن اقداماتی را که حرفه ای های ایمنی می توانند برای اجرای ایزو 45001 انجام دهند.

OHSMS و ایزو 45001. اولین قدم در اجرای ISO 45001، یا هر استانداردی در این زمینه، درک هدف آن است و این که چگونه می تواند به یک سازمان سودمند باشد.

ویچ یو سی، CSP، CIH و رئیس کمیته فنی ایالات متحده می گوید: «با ایجاد دانش خود در مورد سیستم مدیریتی و نحوه استفاده از آن برای به نفع کارگران و همچنین سازمان برای بهبود کارایی بهداشت و ایمنی و مدیریت ریسک، بهره مند شوید. گروه مشورتی (TAG) در مورد ایزو 45001.

حرفه ای های ایمنی نیز باید این فرصت را برای آشنا کردن با ایزو 45001 و الزامات آن داشته باشند. این استاندارد 11 فاکتور موفقیت را برای پیاده سازی OHSMS فراهم می کند که می تواند به راهنمایی در مورد چگونگی انجام آن کمک کند.

با درک عمیقتر OHSMS و ISO 45001، متخصصان ایمنی می توانند یک مورد کسب و کار قوی را برای اینکه چرا سازمان هایشان باید این استاندارد را پیاده سازی کنند، توسعه دهند. با درک نیازهای ISO 45001، حرفه ای های ایمنی می توانند بینش هایی را که استاندارد می توانند در خط پایین شرکت داشته باشند، درک کنند و این ارتباط را به مدیران ارایه دهند.

کتی سابروک، CSP، CFIOSH، EurOSHM و معاون TAG ایالات متحده در ISO 45001 می گوید: "متخصصان OSH باید به درک تاثیرات تجاری این استاندارد در برابری تجاری برسند." این یک مزیت رقابتی است و سازمان هایی که فهمیدن چگونگی استفاده از آن، رقبا را بهتر از رقبا می کند. "

سیستم کنونی خود را بررسی کنید. برای درک اینکه چگونه ISO 45001 به یک سیستم مدیریت ایمنی مجهز است، مهم است که بررسی کنیم که استانداردها و سیستم های موجود در حال حاضر چگونه است. به عنوان مثال، بعضی از سازمانها ایزو 9001 (کیفیت) و 14001 (محیط زیست) را پذیرفته اند که دارای زبان اصلی همانند ISO 45001 است.

اگر یک سازمان در حال حاضر از ISO 9000 و ISO 14001 استفاده می کند و با این رویکرد سیستم مدیریت آشنا است، ادغام 45001 بسیار پیچیده تر می شود و انتقال می تواند یکپارچگی ایجاد کند.

مشارکت با ذینفعان حرفه ای های ایمنی باید درک کنند که اجرای ISO 45001 می تواند منجر به تغییر سازمانی شود. همانطور که با هر گونه تغییر، افراد و گروه ها به روش های مختلف تحت تاثیر قرار می گیرند. برخی ممکن است به نفع تغییر باشد، در حالی که دیگران ممکن است مخالف باشند. بنابراین، متخصصان ایمنی باید از کل سازمان جمع آوری کنند و دیدگاه های مختلفی را که مردم درمورد خطرات ایمنی و سلامتی دارند، درک کنند.

فراتر از جمع آوری اطلاعات در مورد دیدگاه های مختلف، درگیر شدن با ذینفعان نیز کمک می کند فرهنگی را به وجود آورد که در آن همه احساس مالکیت در سیستم مدیریت ایمنی را احساس می کنند.

سیبروک توضیح می دهد: "این یک فرصت برای ایجاد رهبران در یک سازمان است." ایزو 45001 از کارگری که پل را ساخت و یا الکتریستی که از قفل کردن / تیک زدن استفاده می کند تا به هیئت مدیره، تاکید می کند که هر کس نقش، مسئولیت و مالکیت ایمنی را از طریق سیستم حسابدهی ایفا می کند. »

همچنین در این مرحله بسیار مهم است که با رهبری ارتباط برقرار کنید و آنها را در مورد این که چرا آنها ممکن است بخواهند ایزو 45001 را اجرا کنند بسیار مهم است. کارشناسان ایمنی باید مدیران را به اثرات عملیاتی و مالی اجرای چنین سیستمی توضیح دهند تا بتوانند تصمیم آگاهانه بگیرند.

تعیین اولویت ها و ایجاد اهداف. با اطالعات جمع آوری شده از مشارکت با ذینفعان، حرفه ای های ایمنی می توانند شروع به تعیین اولویت های مورد نظر برای OHSMS سازمان، و همچنین اهداف ایمنی و عملکرد کسب و کار سازمان را امیدوار از طریق اجرای ISO 45001 به دست آورد.

سازمانها پس از پیاده سازی استاندارد با اهداف واقعی کسب و کار می توانند هماهنگ شوند. شناسایی اهداف کسب و کار از لحاظ ایمنی و بهداشت شغلی و هماهنگی آنها با استاندارد ISO 45001 به کسب و کار اجازه می دهد تا معیارهایی را ایجاد کند که می توانند موفقیت OHSMS را اندازه گیری کنند و در طول زمان تنظیمات و بهبود می یابند.

ایجاد یا بهبود OHSMS شما. با پیروی از چهار مرحله اول، حرفه ای های ایمنی می توانند یک OHSMS را که به سازمان خود سفارشی است یا در یک سیستم موجود بهبود بخشد را توسعه دهد. این فرایند همچنین به آنها کمک خواهد کرد تا تیمی را که بتواند برنامه را اجرا کند، به هم پیوند دهد.

با استفاده از ایزو 45001، این تیم پس از آن می تواند عملکرد خود را در برابر اهداف و عملکرد پیگیری کند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صدور گواهینامه ایزو با ما در ارتباط باشید.











 

دسترسي سريع

برخي از مشتريان ما


اعتبارنامه / مشارکت

telegram

پشتیبانی تلگرام