تماس تلفنی پیام در تلگرام

CB های مورد تایید اداره استاندارد


مرکز ملی تایید صلاحیت ایران NACI





مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در مورد برخی از شرکتهای تبلیغاتی در ارتباط با تبلیغات نامتعارف برگزاری همایشها و همچنین اعطاء نشان زرین ایزو، تندیس بلورین ایزو، دریافت گواهینامه استاندارد بین المللی ایزو و ... هشدار داد:

براساس اعلام مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، تبلیغات نامتعارف برخی کنگره ها و همایشها درخصوص صدور گواهینامه سیستم مدیریت (ایزو 9001، ایزو 14001 و سایر سیستم ها) تحت عنوان های نشان زرین ایزو، دریافت گواهینامه استاندارد بین المللی ایزو و... در همایش ها، سمینارها و کنگره ها مورد تایید این مرکز نبوده و گواهینامه های صادره فاقد اعتبار و وجاهت قانونی می باشد.


براساس اعلام این مرکز، تعدادی از شرکتهای فاقد اعتبار از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و سایر نهادهای اعتباردهی معتبر بین المللی، بدون رعایت قوانین ملی و بین المللی اقدام به صدور گواهینامه می نمایند.


لذا از کلیه ذینفعان و علاقمندان درخواست می گردد که قبل از مراجعه و واگذاری کار به هر نهاد گواهی کننده، نسبت به صحت تاییدیه های لازم از مراجع ذیصلاح مرتبط اطمینان حاصل نمایند. همچنین به منظور کسب اطلاعات بیشتر به پورتال اطلاع رسانی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به نشانی www.naci.ir، مراجعه نموده و یا در صورت نیاز با این مرکز به نشانی و شماره های زیر تماس حاصل نمایند.


سازمان بین‌المللی استانداردسازی : The International Organization for Standardization (که معمولاً به نام ایزو به شناخته می‌شود، مؤسسه بین‌المللی تعیین استاندارد متشکل از نمایندگان موسسات استانداردسازی ملی است. 

این سازمان غیردولتی در سطح وسیع به وضع استانداردهای کلی و جزئی برای هماهنگ کردن استانداردهای متفاوت جهانی می‌پردازد. در عمل ایزو به صورت یک کنسرسیوم با ارتباطات قوی با دولت‌ها فعالیت می‌کند. این مؤسسه انواع استانداردهای تجاری و صنعتی جهانی را تعیین می‌نماید.

 مرکز ایزو در ژنو سویس قرار دارد.[۱] ایزو کار رسمی خود را از تاریخ بیست و سوم فوریه۱۹۴۷ آغاز کرده‌است. این سازمان به ترویج جهانی استانداردهای اقتصادی و صنعتی می‌پردازد تا مبادلات صنایع و فنون مختلف را در یک راستا هماهنگ کند.


سازمان بین‌المللی استانداردسازی، باآنکه یک سازمان غیردولتی است، به‌دلیل این که استانداردهای این مؤسسه تبدیل به قوانین می‌گردد از بیشتر سازمان‌های غیردولتی قدرتمندتر است. امروزه نزدیک به ۱۵۷ کشور در این سازمان به عضویت درآمده‌اند که ایران نیز یکی از آنهاست.


 
لوگوی سازمان بین‌المللی استانداردسازی


لوگوهای سازمان در دو زبان، انگلیسی و فرانسوی، شامل حروف ISO (تلفظ می‌شود /ˈʌɪsəʊ/) است و معمولاً با این حروف به آن اشاره می‌گردد. با این وجود این حروف اختصار نام کامل آن در هیچ‌یک از این دو زبان نیست.

 نام این مؤسسه از کلمه یونانی (ἴσος (isos به معنای برابری گرفته شده‌است. با توجه به اینکه مؤسس این سازمان متوجه گشت که حروف مخفف این سازمان در زبان‌های مختلف با یکدیگر یکسان نیست ISO را به عنوان نام سازمان انتخاب نمود و خود این مطلب نشان دهنده هدف این سازمان یعنی برابری و استانداردسازی فرهنگ‌هاست. 

اولین تشکیلات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس‌ها در سال ۱۳۰۴ خورشیدی مطرح می‌شود. بعدها در سال ۱۳۳۲ به لحاظ ضرورت تعیین ویژگی‌ها و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، ایجاد تشکیلاتی رسمی مورد توجه قرار گرفت و هسته اولیه تشکیلات سازمانی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به صورت اداره‌ای در اداره کل تجارت وقت شکل می‌گیرد.

 در سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، مؤسسه کار خود را در چارچوب هدف‌ها و مسئولیت‌های تعیین شده آغاز می‌کند و در همان سال به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد ISO درآمد. در سال ۱۹۸۷ کمیته فنی ۱۷۶ سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO/TC 176) سری استاندارد ISO 9000 را به جهانیان ارائه نمود. هدف از تدوین این سری از استاندارد، به وجود آوردن الگویی بین‌المللی برای پیاده‌سازی و استقرار سیستم‌های مدیریت و تضمین کیفیت بود که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت. سیستم‌های مدیریت کیفیت به منظور ثبات سطح کیفیت تعریف شده و بهبود کیفیت از طریق اصلاح فرایندها در سازمان پیاده‌سازی می‌شود.


نسخه اولیه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در سال ۱۹۷۴ با توجه به استاندارد BS 5750 تدوین گردید و سپس در سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۹۴ مورد تجدید نظر قرار گرقت. تغییرات اصلی در نسخه سوم ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۰۰ انجام گرفت و در سال 2008 رویکرد فرآیندی و خلاصه کردن مستندات جزء عمده ترین تغییرات این استاندارد محسوب می شد.

ویرایش پنجم این استاندارد در سپتامبر سال ۲۰۱۵ منتشر گردید. در ویرایش سال 2015 دیدگاه فرایند گرا همچنان مورد تأکید است و علاوه برآن نظریه های نوین مدیریتی از جمله نگاه به سازمان بعنوان یک سیستم باز و رویکردهای جدید از جمله مدیریت ریسک و مدریت دانش به آن اضافه شده است استاندارد مدیریت کیفیت با تکیه بر اصول ۸ گانه شکل گرفته‌است:

1.    مشتری محوری یا تمرکز بر مشتری Customer Focus

2.    رهبری Leader ship

3.    مشارکت پرسنل Involvement of people

4.    رویکرد فرآیندی Process Approach

5.    رویکرد سیستمی به مدیریت System approach to management

6.    بهبود مستمر Continual Improvement

7.    تصمیم گیری بر مبنای واقعیت Factual approach to decision making

8.    روابط سودمند با تامین کنندگان Mutually beneficial supplier relationships


استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای هر سازمانی فارغ از نوع فعالیت و اندازه آن‌ها قابل اجراست. 
گواهی نامه ISO 9001 نشان می‌دهد که سازمان سیستم مدیریت کیفیتی منطبق برخواست و نیاز مشتری مستقر کرده‌است. یک سیستم با طراحی و اجرای خوب دارای فواید ذیل است:

-     هدفمندی سیستم مدیریت کیفیت

-     کنترل بهتر فرایندها

-     افزایش بهره‌وری

-     کاهش هزینه‌ها، ضایعات، مرجوعی‌ها و بهبود اطمینان از محصول ایجاد چهارچوبی برای بهبود مستمر هر فرایند کنترل بهتر فرایندها



تحریم مراجع صدور گواهینامه ایزو ایران 


هنگامی که بحث از تحریم شنیده می شود ناخودآگاه ذهنیت به سمت خرید و فروش و مبادلات کالا می رود ولی باید بدانید در هنگام تحریم بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات نیز به جمع تحریم کنندگان پیوسته و فعالیت خود را  متوقف می نمایند.

با شروع دور جدید تحریم ها در سال 91 بسیاری از مراکز اعتبار بخشی جهانی(ACCREDITATION BODY )فعالیت خود را در ایران متوقف نموده و  عملا از صدور هر گونه گواهینامه ایزو ممانعت بعمل آوردند.  


برخی از AB های مطرح جهانی نظیر مرکز اعتباردهی انگلستان  (UKAS) و مرکز اعتباردهی آلمان (DAKKS) اقدام به تحریم ایران کردند.

به عبارت دیگر کلیه مراجع صدور تحت اعتبار UKAS انگلستان و DAKKS آلمان و برخی از CB های دیگر اجازه صدور گواهینامه ایزو برای شرکت های ایرانی را از دست دادند.

 اما علی رغم اعلام صریح این مراجع اعتباردهی تحت نظارت IAF ، نماینده های مستقر در ایران پس از این زمان نیز اقدام به صدور گواهینامه های ایزو کردند که این گواهینامه ها فاقد اعتبار لازم بود. 

برخی از شرکت های صادر کننده آلمانی و انگلیسی بسیار صاحب نام که حتی در لیست  شرکت های بزرگ خودروسازی ایران و صنایع نفت و گاز  قرار داشتند به دلیل ضعف اطلاعاتی مشتریان و پیچیدگی تشخیص گواهینامه ایزو معتبر، اقدام به صدور گواهینامه های فاقد اعتبار می کردند. 


حال باید دید با سیاست گذاری جدید دولت ایالت متحده آمریکا و شروع دور جدیدی از تحریم ها تا چه حد شرکت های اروپایی توان رقابت در  بازار ایران را خواهند داشت و آیا بار دیگر تحریم ها را آغاز خواهند کرد؟


چرا که در دور قبلی تحریم مرکز اعتبار بخشی کشور  ACCREDIA  اعتقادی به این تحریم ها نداشت و گواهینامه های صادر شده از سوی شرکت Q.C.B ITALIA  مورد تایید این مرکز بود.


خوشبختانه در حال حاضر مرکز ملی تایید صلاحیت ایران NACI  اقدام به جمع آوری اطلاعات خوبی در خصوص شرکت های دارای اعتبار در زمینه صدور گواهینامه کرده است که قطعا در صورت اعمال تحریم ها از طریق پورتابل این مرکز اطلاعات لازم در اختیار مشتریان گواهینامه های ایزو قرار خواهد گرفت.





گواهینامه های بین المللی ایزو

CB های مورد تایید اداره استاندارد

اخذ نشان استاندارد ملی ایران

شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو

مراحل اخذ گواهینامه ایزو

 ایزو چیست ؟

چرا ایزو بگیریم ؟ 

مشاوره گواهینامه ایزو 9001

معرفی استانداردهای پرکاربرد و جدید

 

دسترسي سريع

برخي از مشتريان ما


اعتبارنامه / مشارکت

telegram

پشتیبانی تلگرام